Hozd lendületbe a vállalkozásodat

A Lehetőség Menedzsment blog a következő kérdéseket járja körbe: Milyen a 21. század hatékony vezetője a mikrovállalkozásokban? Milyen eszközökkel tehetjük hatékonyabbá vállalkozásunkat? Melyek a kkv szektor különlegességei? Van-e élet a cégeknek a válságban és azután?

Címke feed

    Nincs megjeleníthető elem.

Címkék

21. (2) befektetés (1) befektető (1) bevétel (2) bizalom (1) boldogság (1) cég (12) cégem (1) cégvezetés (4) cégvezető (2) cél (5) célkitűzés (8) csapat (2) csőd (2) delegálás (1) döntés (17) elemzés (10) előrejutás (2) elvárás (1) érdektelenség (1) erőforrás (5) érték (2) értékelés (11) eszköz (30) eszközök (2) fejlesztés (3) fejlődés (16) feladat (1) felelősség (7) fogalomgyűjtemény (1) folyamat (11) gazdálkodás (3) gondolat (5) hatékonyság (8) hit (1) hitel (2) honlap (2) hozzáállás (11) humánerőforrás (8) idő (2) információ (6) ingyen (1) innováció (13) jövő (13) jövőkép (3) készségek (5) kiadás (1) kiút (1) kivárás (1) kkv (1) kockázati (1) kölcsön (1) koncepció (2) konkurencia (2) különlegesség (1) lehetőség (22) lelkesedés (1) lépés (2) lista (1) magánélet (1) malév (1) marketing (1) megfontoltság (3) megoldás (2) megtakarítás (2) menedzsment (3) módszer (2) motiváció (4) múlt (2) munkatárs (1) munkatársak (12) munkavállalók (1) nap (1) nehézség (4) nehézsége (1) nehézségek (3) nézet (1) nyílt (1) objektivitás (4) ok (1) online (1) ötlet (11) pályázat (9) pénz (2) piac (4) piacelemzés (1) proaktivitás (1) probléma (2) problémák (5) projekt (1) prosperitás (1) recept (2) rendszer (9) segítség (12) siker (7) stratégia (18) szabadulás (1) század (2) szemlélet (30) szerencse (1) szervezet (7) szolgáltatás (1) támogatás (2) tanács (2) tanácsadás (2) tanulás (3) tanulság (1) tapasztalat (7) termék (1) terv (12) tervek (1) tervezés (28) teszt (2) tőke (2) tudás (6) tudatosság (15) tulajdonosi (1) üzlet (12) üzleti (6) válság (4) változás (6) vélemény (1) verseny (2) versenyképesség (4) versenytársak (1) vezetés (3) vezető (26) visszajelzés (11) vita (1) vízió (3)

Etika az üzleti életben

2014.02.11. 07:33 Viki - Lehetőség Menedzser

Minden emberi megnyilvánulásban jelen kell lennie az etikának, ugyanis ez az egyik alapja a kapcsolatok működőképességének.

Hogy az etika miért is fontos most nekünk? Mert a cégünkben működő rendszert ez is meghatározza. Segít a keretek és szabályok kialakításában.

Az üzleti etika irányelveket, útmutatást fogalmaz meg arról, hogy mit tart helyesnek vagy elitélendőnek a gazdasági élet területén, tehát vállalkozásainkban, kívül és belül, kicsiben és nagyban.

"Az üzleti élet 15 etikai alapelve a következő (http://zskflnk.uw.hu/nk/uzleti_komm_vazlat.htm):

a) Hitelesség – alapja a bizalom

b) Megbízhatóság – szavahihetőséget jelent, a szó és tett egységét

c) Hosszú távú kapcsolatokra való berendezkedés – az eredmények csak így bontakoznak ki, ehhez tisztességes magatartás, a cég belső és külső stabilitása, jövőkép, bizalom, kölcsönösség szükséges

d) Minőség  - vonatkozik a szakmai felkészültségre és termékre is. Mai eszközei a minőségbiztosítás, és a minőségmenedzsment

e) Kölcsönösség – fontos, hogy megvalósuljon az üzleti partnerekkel, főnök és beosztott közt valamint a beosztottak közt

f) Előzékenység, szolgálatkészség – bármely üzleti tevékenység egyfajta szolgálat ezért fontos az előzékenység és együttműködési törekvés

g) Jó szándék és segítőkészség  - a jó szándék azt jelenti, hogy becsületes üzleti kapcsolatok kialakítására törekszünk, a kölcsönösség pedig hozzásegíthet a valódi eredmény eléréséhez

h) Hagyomány és értékmegőrzés – a hagyományok ápolása múltat teremt, közösségi megnyilvánulás

i) A szépség és esztétikum elve – az ember elementáris igénye a szépség, mely vonatkozhat a tartalom és forma összhangjára, viselkedésre, gesztusra, beszédre

j) Egészségmegőrzés, környezetvédelem – napjaink 2 fontos tendenciája , melyet figyelembe kell venni

k) Személyiség tisztelete – azt jelenti, hogy úgy fogadjuk el a másik embert, amilyen

l) Emberi méltóság tisztelete – ez az önbecsülés alapja és ezt mindenkinek meg kel adni. Fontos megnyilatkozása a problémák indulatmentes kezelése, a személyeskedés és fölény fitogtatásának mellőzése

m) Tisztességes versenyszellem - a teljesítmény szerinti győzelmet teszi lehetővé, bár ez szemben áll a haszonelvűséggel, fontos, hogy amilyen mértékben ez lehetséges, igazodjunk hozzá

n) Folytonos megújulás – egy cég akkor marad versenyképes, ha képes az új kihívásoknak megfelelni, fejlődni, ehhez nyújt segítséget a változásmenedzsment. Fontos, hogy a megújulás mindig a fejlődés irányába vezesse a céget. 

o) Pozitív viszonyulás – az üzleti életben létkérdés a sikerekben, győzelemben hinni, a kudarcokat feldolgozni, és saját fejlődésünkre fordítani."

Nézzünk most magunkba. Ki tudja mind a 15 pontot kipipálni? Keressünk egy levelet az elmúlt hétből, ami panaszkezeléssel, problémamegoldással kapcsolatos, nem pedig a hétköznapi levelezéssel. Ugye, még kevesebb pipa jön össze?

Mégis: ki és hogyan határozza meg ezek után, hogy mi etikus, vagy sem? Maga az ember. És a törvények. És a szabályok. És a szabályzatok. És a munkaszerződés. És még számtalan szóbeli megállapodás.

Az üzleti életben ugyebár nem etikus üzleti titkot kiadni, kivétel ez alól, ha az erkölcsi érzékünk mást diktál, és vélelmezünk valamilyen bűncselekményt. Ha csak vélelmezünk, de nincs bizonyítékunk róla, akkor vajon ebben az esetben gyanúsítani mást, kimeríti-e a rágalmazás fogalmát?

Ha bizonyíték kerül a kezünkbe, akkor egyértelmű a helyzet. De valóban az?

"A titokká minősítés a titoktartásra köteles személyek körének meghatározásával együtt történik. Magáncég tulajdonosa, a magáncégben részesedést szerezni kívánó személy,bármely vállalkozásnál a vezető állású személy, valamint az alkalmazott köteles a szervezet működésével kapcsolatban tudomására jutott üzleti titkot időbeli korlátozás nélkül megtartani, kivéve, ha a törvény az üzleti titok megtartásának kötelezettsége alól felmentést ad."(http://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%9Czleti_titok)

"köteles a szervezet működésével kapcsolatban tudomására jutott üzleti titkot időbeli korlátozás nélkül megtartani" - vajon még akkor is, ha ebből a későbbiekben baja származhat? Vagy fordítsuk meg a dolgot? Mi baja származhat az embernek abból, hogy aszerint cselekszik, amit egy szabály hoz neki és amit az etikai érzéke is alátámaszt?

Mi számít titoknak, ha nincsen leírva...Ki a harmadik fél...melyik szint a felettes, ami alapján ítéletet hozunk?

Hosszan lehet ezekkel a kérdésekkel moralizálni. Több esetben szembesülök azzal, hogy a jóhiszeműségnek és naivitásnak ára van, a jó szándék mit sem ér, ha az ember árral szemben úszik.

A kérdés: az aktuális erkölcs, értékek, valósak-e, megállják-e a helyüket, vagy csak bábokként rángatják a "kitalálók" a balekokat, akik hittek, cselekedtek az adott szituációban legjobb tudásuk szerint?

Vajon mindig csak az egyik fél hibás? Nem úgy van az, hogy az üzleti élet többszereplős? Így a felelősségek is megoszlanak egy bizonyos szinten?

Szólj hozzá!

Címkék: üzlet cég lehetőség szervezet hozzáállás szemlélet

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetosegmenedzsment.blog.hu/api/trackback/id/tr975808700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása