Hozd lendületbe a vállalkozásodat

A Lehetőség Menedzsment blog a következő kérdéseket járja körbe: Milyen a 21. század hatékony vezetője a mikrovállalkozásokban? Milyen eszközökkel tehetjük hatékonyabbá vállalkozásunkat? Melyek a kkv szektor különlegességei? Van-e élet a cégeknek a válságban és azután?

Címke feed

    Nincs megjeleníthető elem.

Címkék

21. (2) befektetés (1) befektető (1) bevétel (2) bizalom (1) boldogság (1) cég (12) cégem (1) cégvezetés (4) cégvezető (2) cél (5) célkitűzés (8) csapat (2) csőd (2) delegálás (1) döntés (17) elemzés (10) előrejutás (2) elvárás (1) érdektelenség (1) erőforrás (5) érték (2) értékelés (11) eszköz (30) eszközök (2) fejlesztés (3) fejlődés (16) feladat (1) felelősség (7) fogalomgyűjtemény (1) folyamat (11) gazdálkodás (3) gondolat (5) hatékonyság (8) hit (1) hitel (2) honlap (2) hozzáállás (11) humánerőforrás (8) idő (2) információ (6) ingyen (1) innováció (13) jövő (13) jövőkép (3) készségek (5) kiadás (1) kiút (1) kivárás (1) kkv (1) kockázati (1) kölcsön (1) koncepció (2) konkurencia (2) különlegesség (1) lehetőség (22) lelkesedés (1) lépés (2) lista (1) magánélet (1) malév (1) marketing (1) megfontoltság (3) megoldás (2) megtakarítás (2) menedzsment (3) módszer (2) motiváció (4) múlt (2) munkatárs (1) munkatársak (12) munkavállalók (1) nap (1) nehézség (4) nehézsége (1) nehézségek (3) nézet (1) nyílt (1) objektivitás (4) ok (1) online (1) ötlet (11) pályázat (9) pénz (2) piac (4) piacelemzés (1) proaktivitás (1) probléma (2) problémák (5) projekt (1) prosperitás (1) recept (2) rendszer (9) segítség (12) siker (7) stratégia (18) szabadulás (1) század (2) szemlélet (30) szerencse (1) szervezet (7) szolgáltatás (1) támogatás (2) tanács (2) tanácsadás (2) tanulás (3) tanulság (1) tapasztalat (7) termék (1) terv (12) tervek (1) tervezés (28) teszt (2) tőke (2) tudás (6) tudatosság (15) tulajdonosi (1) üzlet (12) üzleti (6) válság (4) változás (6) vélemény (1) verseny (2) versenyképesség (4) versenytársak (1) vezetés (3) vezető (26) visszajelzés (11) vita (1) vízió (3)

A döntéshozatali folyamat - példával

2014.03.25. 10:33 Viki - Lehetőség Menedzser

Az általam már említett Roóz József könyvben található egy ábra, amely nagyon jól összefoglalja a döntéshozatali folyamatot, miszerint a döntéshozatali folyamat 3 részfolyamatból áll és 6 mozzanatból:

 

Mozzanatok

Részfolyamatok

1. A döntési helyzet felismerése

1. Az akaratképzés folyamata

2. A döntés előkészítése

3. A döntési variánsok értékelése

4. A döntés

5. Utasítás a megvalósításra

2. Az akaratérvényesítés folyamata

6. Ellenőrzés

3. Az ellenőrzés folyamata

 

Ha megnézitek ezt az ábrát, - szerintem egyértelmű, hogy az egyes folyamatok és mozzanatok mit is jelentenek, így nem fogom ezeket részletezni - akkor jól látható a már említett folyamatszemlélete a döntésnek, azaz, hogy időben nem egy pillanatra összpontosul, és hogy bizonyos erőforrásokra (ide értem most például a variánsokat is) „támaszkodik”.

Attól még, hogy ezeket a folyamatokat tudatosan végigjárjuk is, hozhatunk rossz döntéseket. Szerintem minden vezető talál a szekrényében ilyet.

Egy tipikus példa a folyamat szemléltetésére:

Évekkel ezelőtt - még az előző munkahelyemet- több értékesítővel is együtt dolgoztunk, mondván, mi magunk nem értünk ahhoz, hogy értékesítsük a szolgáltatásinkat. Az értékesítőink jól képzett, szolgáltatás-értékesítésben jártas, motivált és eredményorientált kollégák voltak. A szervezetben figyeltünk arra, hogy már a kezdetekkor megadjunk minden segítséget, így nagy hangsúlyt fektettünk az orientációra, a szervezet és a szolgáltatások megismerésére, arra, hogy a „szakmai hátteret” is értsék annyira, hogy 1-1 felmerült kérdést vagy kifogást kezelni tudjanak. Ráadásul számos erőforrást is rendelkezésükre bocsátottunk. Mindezek ellenére ¾ év alatt ebből a csatornából új vevő nem keletkezett, így el kellett azon gondolkodni, hogy ezzel a helyzettel mit is lehet, érdemes kezdeni, azaz ez volt a A döntési helyzet felismerése.

A döntés előkészítése során megnéztük, hogy milyen lépéseket és hogyan tettük meg? A célok, amelyeket kitűztünk, egyértelműek voltak-e, illetve reálisak? Jól átgondolt stratégiával és kommunikációval közelítettük-e meg ezt a kérdést? Illetve, hogy milyen problémás pontok voltak a fenti időszakban? Azaz adatokat gyűjtöttünk, strukturáltunk, dolgozó elégedettségmérés keretében tártuk fel a szükséges információkat és belső „interjúkkal” kerestük meg az egyes vizsgálandó területeket.

Ezek után következett a A döntési variánsok értékelése mozzanat, amikor is az előző lépés adatait először akciótervekhez használtuk fel, majd az egyes akciótervek között rangsort építettünk a saját elképzelésünknek megfelelően. Ebből nagyszerűen kitűnt, hogy hol romlott el a dolog, és szembesülni kellett azzal, hogy számos vezetői döntés hibás volt, ugyanakkor pedig a felelősség megoszlott abban a tekintetben, hogy az értékesítők sem adtak visszajelzést időben a saját megélt nehézségeikre, így gyakorlatilag ezeknek az lett a közös eredménye, hogy ez a csatorna csak erőforrások emésztett fel, de hozadéka nem volt.

Variáns 1: a feláldozott erőforrások ellenére új stratégiával folytatjuk az értékesítést.

Variáns 2: az értékesítést háttérbe szorítjuk, megválunk egy kollégától.

Variáns 3: az értékesítést újra gondoljuk, addig megválunk a kollégáktól, és majd később, kb. fél év múlva újra belevágunk.

Gondolom te is érzed, hogy végtelenül leegyszerűsítettem a fentieket, de azért nagy vonalakban erről volt szó.

A döntés során kiválasztottuk a legjobbnak ítélt variánst. Majd az Utasítás a megvalósításra mozzanatban megtettük a szükséges lépéseket. És ami igazán fontos, fél év és 1 év elteltével is értékeltük a döntésünket.

 

Szólj hozzá!

Címkék: döntés problémák folyamat információ elemzés eszköz tudatosság értékelés szemlélet

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetosegmenedzsment.blog.hu/api/trackback/id/tr925878033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása