A vezető egyik legfontosabb feladata a delegálás, mégis számos vezetővel találkozom, aki mindent maga akar megvalósítani, megcsinálni. Ennek pedig sajnos a cég issza meg a levét nagyon sok szempontból! Illetve maga a vezető is, aki folytonos időhiányban küzd, és mivel nem delegál, nem tehermentesíti magát, sem ideje, sem lehetősége nem marad arra, hogy a csip-csup feladatoktól elrugaszkodva komolyabb, hosszú távon fontosabb, sokirányú feladatokhoz fogjon.
"A delegálás egyik legfontosabb szabálya, hogy minden olyan feladatot célszerű átruházni, amelyet a beosztott ugyanolyan jól el tudna végezni." (Dr. Roóz József: Vezetésmódszertan, 92. oldal)
De hogyan is fogjunk hozzá?
1. Nézzük meg, hogy melyek azok a területek, melyeket nem kell érintenie a delegálásnak, és melyek azok, amelyeket nyugodtan átadhatunk. Ehhez természetesen elengedhetetlen, hogy legyenek terveink (stratégiai, éves, havi, illetve a feladatok elvégzésére, folyamatok ütemezésére vonatkozók)
Nem delegálhatók:
- - A túlságosan kockázatos feladatok, amelyek a vezetői szint számára vannak fenntartva.
- - A munkavállalók szakértelmét és tapasztalatát meghaladó feladatok.
- - Feladatok, amelyek a munkavállalók értékelését, kiválasztását foglalják magukban.
2. Ez után nézzük meg, hogy eddig miért nem delegáltunk, és próbáljunk meg rájönni, hogy melyek a delegálás valódi akadályai.
Ahhoz, hogy esetleg már most magadra ismerj, az alábbiakban találhatsz egy kis segítséget, milyen akadályok is lehetnek:
A delegálás akadályai vezetők részéről
-
- - az „én jobban csinálom” tévhit
- - mire elmagyarázom, hogy hogyan kell megcsinálni, addigra végzek vele
- - az irányítási képességének hiánya
- - bizalom hiánya
- - a kipróbálástól való tartózkodás
- - már próbáltam, de nem jött be
- - esetleges előítéletek
- - nem ismeri jól a saját beosztottjait
A delegálás akadályai munkatársak részéről
Azért kerülik a felelősséget, mert:
-
- - könnyebb, ha semmilyen szinten nem kell döntést hozniuk, vagy döntési helyzettel szembesülniük
- - félnek a hibákért járó negatív következményektől
- - úgy gondolják, nem rendelkeznek a megfelelő információkkal és forrásokkal, esetleg képességekkel
3. Ezek után próbáljuk meg ezeket az akadályokat feloldani, és körvonalazni, hogyan tudjuk a hatáskört átruházni.
4. Adjuk át a feladatokat (fontos, hogy a feladatokat olyanoknak adjuk át, akik alkalmasak a feladat elvégzésére).
5. Értékeljünk egy bizonyos időtartam elteltével.
A delegálás természetesen annak, akinek új, először sok energiával és fejtöréssel jár, azonban nagyon gyorsan új utakat nyithat meg a vezető, és a munkatársak előtt is.