Kép forrása: http://www.cartoonstock.com/directory/b/business_idea.asp
Mi számít jó ötletnek? Mibe érdemes belevágni? Többen kérdezték tőlünk ezt az elmúlt hetekben, és a válaszaink nagyjából a következőek voltak. Bármi. Minden. Döntsd el, hogy te mit szeretnél, majd nézzük meg, hogy hogyan valósítható meg. Utána dönts, hogy érdemes-e belevágni.
Mire is gondolok? Valakinek van egy ötlete. Azt elmeséli nekem, és azt várja, hogy mondjam meg, hogy jó ötlet-e. Vajon véleményezhetem-e úgy, hogy nincs meg minden információm, mert ugye az ötlet nem elég. Kell mellé a megvalósulás formája, követelményei, helyszínei, erőforrásai, illetve hogy mi a célcsoport, egyáltalán hogyan is néz ki a piac, mit várok az egésztől… és még sorolhatnám.
Azaz, az ötlet a legkisebb rész, mert ezt követi a koncepció (ami ugye általában hiányzik), majd a kutatás (piac, versenytársak, termékek/szolgáltatások, célcsoport, tevékenység…), és az elemzések, tervezések (induló tőkeigény, üzemeltetés, bérköltség, egyéb kiadások, várható bevételek…) és következtetések. És míg az ötlet, csak úgy kipattan az ember fejéből (nekem személy szerint a M2-esen szokott nagy megvilágosodással ötletzúdulásom lenni), addig ezekre érdemes sok időt, és komoly energiát szánni.
A tapasztalat azt mutatja, hogy ez marad el legtöbb esetben. És melyek lesznek a következményei?
- növekszik a tönkremenő vállalkozások száma
- kudarc kudarcot ér