Legutóbb ott hagytam abba, hogy pontosan hogyan is értelmezzük a rendszert, és annak milyen elemei vannak.
A mostani bejegyzésben a rendszer tulajdonságaira nézünk rá gyorsan, illetve arra, hogy ez hogyan és miért fontos egy cég életében.
A rendszer tulajdonságai a következők:
- szervesen kapcsolódó részekből áll,
- a rendszerek alrendszerekből állnak,
- ha módosítjuk az alkotó elemeket megváltozik a rendszer,
- a rendszer viselkedése nem csupán az elemeitől, hanem azok egymáshoz való viszonyától függ, így ugyanazon elv, és elemek felhasználásával többféle rendszert is alkothatunk,
- az összekapcsolt részek működése összehangolt,
- az alkotórészek között sokféle kapcsolat lehet, mivel minden résznek több, különböző állapota lehet,
- a felépítés, szerkezet változtatásával a rendszer viselkedése is megváltozik,
- a rendszerre jellemző tulajdonságok az egészre vonatkoznak, ezekkel a tulajdonságokkal külön-külön egyik eleme sem rendelkezik,
- a részek közötti kapcsolatok folyamatosan hatnak az elemekre.
Ebben egyébként talán semmi újdonság sincsen, azonban mégis azt tapasztalom, hogy szervezeti mérettől függetlenül megfeledkeznek a cégvezetők, és a cégben dolgozók arról, hogy a működés mögött "valami", nevezzük "rendszernek" leledzik, így a káosznak és az adhoc feladatoknak adnak helyet, amely rengetek energiát visz el, és ez által forintban kimutatható veszteséget termel.
Szóval hiába tudjuk, hogy hogyan kellene működni, ha arról a gyakorlatban megfeledkezünk. Hiába várjuk el az alkalmazottól, hogy 100%-ot nyújtson, ha nem adjuk meg neki hozzá a kereteket, azt, hogy mit várunk el tőle, azt hogyan várjuk és milyen eredménnyel. A rendszer fontossága abban rejlik, hogy abban az elemek közötti kölcsönhatás minősége és fajtája határozza meg a teljes rendszer működését. Erről elfeledkezve is van működés, de a hatékonysága megkérdőjelezhető.
Egy cégben éppen ezért fontos, hogy a célok és stratégia kijelölése mellett a rendszert is rendbe tegyük, hogy a feladatokat, felelősségeket és elvárásokat keretbe szedve tudja mindenki teljesíteni a feladatait, hogy a cél felé vezető úton mindenki a legjobbat nyújtsa.
Ehhez jó eszköz, ha tisztázzuk és rendezzük a folyamatainkat, az ahhoz tartozó erőforrásigényeket, felelősségeket, ha beépítünk ellenőrzőpontokat, mert így a vezető és az alkalmazottak is pontos képet kapnak arról, mi a helyes működés.
Természetesen ez nem egy 100%-os eszköz Mint minden rendszerben, a sok-sok elem/tényező egyedi tulajdonságai nagyban befolyásolják az egészt, azonban a káosznál mindenképpen jobb teljesítés érhető el.
Forrásként felhasznált elektronikus tananyag linkje: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0027_RSZ1/index.html)