Hozd lendületbe a vállalkozásodat

A Lehetőség Menedzsment blog a következő kérdéseket járja körbe: Milyen a 21. század hatékony vezetője a mikrovállalkozásokban? Milyen eszközökkel tehetjük hatékonyabbá vállalkozásunkat? Melyek a kkv szektor különlegességei? Van-e élet a cégeknek a válságban és azután?

Címke feed

  • Ez eddig a legjobb, legkedvezőbb árú kültéri LED lámpa - kihagyhatatlan kerti világítás
  • 100 éves a KLM
  • Matricázás – McLaren MP4/3
  • Friss hírek az Xbox tájáról
  • WTCR: Elképesztően peches volt Michelisz a makaói időmérőkön
  • Hogyan olvasd a sportszabályokat? - #2
  • A Tupoljev Tu-22M bombázórepülőgép, 7. rész
  • Tesla - The Great Radio Controversy (1989)
  • Koraszülött baba után milyen ellátások járnak?

Címkék

21. (2) befektetés (1) befektető (1) bevétel (2) bizalom (1) boldogság (1) cég (12) cégem (1) cégvezetés (4) cégvezető (2) cél (5) célkitűzés (8) csapat (2) csőd (2) delegálás (1) döntés (17) elemzés (10) előrejutás (2) elvárás (1) érdektelenség (1) erőforrás (5) érték (2) értékelés (11) eszköz (30) eszközök (2) fejlesztés (3) fejlődés (16) feladat (1) felelősség (7) fogalomgyűjtemény (1) folyamat (11) gazdálkodás (3) gondolat (5) hatékonyság (8) hit (1) hitel (2) honlap (2) hozzáállás (11) humánerőforrás (8) idő (2) információ (6) ingyen (1) innováció (13) jövő (13) jövőkép (3) készségek (5) kiadás (1) kiút (1) kivárás (1) kkv (1) kockázati (1) kölcsön (1) koncepció (2) konkurencia (2) különlegesség (1) lehetőség (22) lelkesedés (1) lépés (2) lista (1) magánélet (1) malév (1) marketing (1) megfontoltság (3) megoldás (2) megtakarítás (2) menedzsment (3) módszer (2) motiváció (4) múlt (2) munkatárs (1) munkatársak (12) munkavállalók (1) nap (1) nehézség (4) nehézsége (1) nehézségek (3) nézet (1) nyílt (1) objektivitás (4) ok (1) online (1) ötlet (11) pályázat (9) pénz (2) piac (4) piacelemzés (1) proaktivitás (1) probléma (2) problémák (5) projekt (1) prosperitás (1) recept (2) rendszer (9) segítség (12) siker (7) stratégia (18) szabadulás (1) század (2) szemlélet (30) szerencse (1) szervezet (7) szolgáltatás (1) támogatás (2) tanács (2) tanácsadás (2) tanulás (3) tanulság (1) tapasztalat (7) termék (1) terv (12) tervek (1) tervezés (28) teszt (2) tőke (2) tudás (6) tudatosság (15) tulajdonosi (1) üzlet (12) üzleti (6) válság (4) változás (6) vélemény (1) verseny (2) versenyképesség (4) versenytársak (1) vezetés (3) vezető (26) visszajelzés (11) vita (1) vízió (3)

Delegálás

2013.02.11. 15:26 Viki - Lehetőség Menedzser

image25.png

A vezető egyik legfontosabb feladata a delegálás, mégis számos vezetővel találkozom, aki mindent maga akar megvalósítani, megcsinálni. Ennek pedig sajnos a cég issza meg a levét nagyon sok szempontból! Illetve maga a vezető is, aki folytonos időhiányban küzd, és mivel nem delegál, nem tehermentesíti magát, sem ideje, sem lehetősége nem marad arra, hogy a csip-csup feladatoktól elrugaszkodva komolyabb, hosszú távon fontosabb, sokirányú feladatokhoz fogjon.

"A delegálás egyik legfontosabb szabálya, hogy minden olyan feladatot célszerű átruházni, amelyet a beosztott ugyanolyan jól el tudna végezni." (Dr. Roóz József: Vezetésmódszertan, 92. oldal)

De hogyan is fogjunk hozzá?

1. Nézzük meg, hogy melyek azok a területek, melyeket nem kell érintenie a delegálásnak, és melyek azok, amelyeket nyugodtan átadhatunk. Ehhez természetesen elengedhetetlen, hogy legyenek terveink (stratégiai, éves, havi, illetve a feladatok elvégzésére, folyamatok ütemezésére vonatkozók)

Nem delegálhatók:

  • - A túlságosan kockázatos feladatok, amelyek a vezetői szint számára vannak fenntartva.
  • - A munkavállalók szakértelmét és tapasztalatát meghaladó feladatok.
  • - Feladatok, amelyek a munkavállalók értékelését, kiválasztását foglalják magukban.

 2. Ez után nézzük meg, hogy eddig miért nem delegáltunk, és próbáljunk meg rájönni, hogy melyek a delegálás valódi akadályai.

Ahhoz, hogy esetleg már most magadra ismerj, az alábbiakban találhatsz egy kis segítséget, milyen akadályok is lehetnek:

A delegálás akadályai vezetők részéről

    • - az „én jobban csinálom” tévhit
    • - mire elmagyarázom, hogy hogyan kell megcsinálni, addigra végzek vele
    • - az irányítási képességének hiánya
    • - bizalom hiánya
    • - a kipróbálástól való tartózkodás
    • - már próbáltam, de nem jött be
    • - esetleges előítéletek
    • - nem ismeri jól a saját beosztottjait

A delegálás akadályai munkatársak részéről

Azért kerülik a felelősséget, mert:

    • - könnyebb, ha semmilyen szinten nem kell döntést hozniuk, vagy döntési helyzettel szembesülniük
    • - félnek a hibákért járó negatív következményektől
    • - úgy gondolják, nem rendelkeznek a megfelelő információkkal és forrásokkal, esetleg képességekkel

3. Ezek után próbáljuk meg ezeket az akadályokat feloldani, és körvonalazni, hogyan tudjuk a hatáskört átruházni.

4. Adjuk át a feladatokat (fontos, hogy a feladatokat olyanoknak adjuk át, akik alkalmasak a feladat elvégzésére).

5. Értékeljünk egy bizonyos időtartam elteltével.

A delegálás természetesen annak, akinek új, először sok energiával és fejtöréssel jár, azonban nagyon gyorsan új utakat nyithat meg a vezető, és a munkatársak előtt is.

1 komment

Címkék: hatékonyság döntés motiváció fejlődés eszköz felelősség tervezés munkatársak cégvezetés hozzáállás vezető delegálás

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetosegmenedzsment.blog.hu/api/trackback/id/tr385067730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viki - Lehetőség Menedzser 2013.02.12. 10:27:19

Tegnap egyik Olvasóm kérdezte személyesen, hogy mindez nagyon szép és jó, de konkrétan hogyan lehet az akadályokat feloldani, és hogyan érdemes delegálni?
Ezt a kommentet neki szánom:
Először is, nincs olyan recept, ami mindenkinek beválna, ugyanis egyrészt függ a dolog a vezető személyiségétől, másrészt a munkatársak személyiségétől, továbbá a feladatoktól, magától a szervezettől, és a listát sorolhatnám a végtelenségig.
Azt fontos látni, hogy személyre/cégre szabottan kell a kérdést kezelni, és szerencsére sok segítség létezik a coachingtól kezdve a képzésen át a szakértők/tanácsadók bevonásáig, ha adott esetben nem magunk akarunk belevágni a delegálás rendszerének felépítésébe.
Érdemes erre pénzt és időt szánni, igen, még akkor is, ha éppen erre most nincs keret, vagy idő, mert sokszorosát hozza vissza :)